Mostrando entradas con la etiqueta sjkorta. Mostrar todas las entradas
Mostrando entradas con la etiqueta sjkorta. Mostrar todas las entradas

miércoles, 25 de mayo de 2011

Syskonmatch på middsommaren?

 Stora syster har redan fått en Flora tunika, och så ville mamma att lillebror skulle ha en randig skjorta men blommiga detljer i samma tyg. Tog några dagar men jag har till sist gjort det på mitt sätt.

Solig eftermidag på Steverlynck idag. Skjortan var ute några minuter på dockan utanför butiken och vid 3 kom någon och frågade om det var till salu, så det verkar som pojkar ska ha blommor, i en snart framtid, NOT BAD AT ALL! Mera unisex och flower power till dem!

 Här ser ni sjkortan i närbild. Måste tacka Annica, från Lillaanka, för hjälpen med infodringen, och mer än det för trevligaste besök, jag tror vi måste ha syjunta en gång i månaden, Annica! Ja och shopingrunda med!

martes, 31 de agosto de 2010

Blandat och smått.....

En lite pytelite lapptäckinspirerat örngot till vagnet eller vaggan, första gång men inte sist, jag har klipt lappar som bara den och nu är en större projekt på G.



Tre mobilfodraler, till kompisar och vänner.


Och en liten omlottsjkorta, som jag tyckte att det var jättekul att sy, strl 62, har redan hittat ägare.

miércoles, 28 de julio de 2010

En rosa landskap...


... fick jag ihop igår kväll, den kommer från UFO-högen och jag vill ha den till mig. Den är sommrig och bekväm, som jag behöver, men lite för lite för mig. eller hur? :))))
Så den ska lilla Alexandra få! Det bodde passa henne bra!
Nu är jag sugen på mera skjortor/ tunikor, vi får se vad som kommer.

sábado, 20 de marzo de 2010

Lite terapi mot syabstinensen....



















måste jag ha! Ingeting nytt, men kände mig nästan som sjuk, ont i huvudet, muskelverk och så vidare. Igår kväll var jag tvungen att sy nåt, och då vill jag bara sy och sy igen. Tack och lov!

jueves, 4 de febrero de 2010

Glada elefanter är alltid retro, eller hur?


Jag äslkar glada färger och dessa glada elefanter som sitter upp och ner. Tyget köpte jag på en supergullig patch affär nyhittat i stan. Inte riktig billig men det skittar. Likaså med rosa är jag inte så glad, men marimekko uniko är undantaget. Det finns också här i Helsingborg en supertrevlig äffar med ett stort marimekko sortiment. Ja, färligt för mig att gå inn där. Jag kantar med alla färger även om rosa snedlå finns hemma, to much rosa klarar jag inte. Orange, turkos och lime tål jag hur mycket som helst. Nu börjar att bli dags för att prova nya modeller, håller på att rita mönster.

domingo, 24 de enero de 2010

Emil tunika-skjorta, rätt så prickig och rätt så retro....


En liten örngott, som kostade sjkortan, (hehe, rätt uttryck! ) men det är bra för den har blivit en sjkorta i alla fall. Prickiga kula ärmar som är gjorda av ett tyg köpt i Spanien. Där har de alla möjliga prickiga kombinationer och jag bara äslkar dem. De är ju inte alls dyra, det är den bästa!

miércoles, 20 de enero de 2010

Mera sjkortor

Undrar vad är det med mig, som blivit sjkortberoende. Roligt att göra dem, så gulliga!


Den lilla grönblommiga är en del av en byte, men tror att den är för lite. Jag har en riktig problem med storleks perspektiv och ålder motstående. Den här är till en lilla syster, och...

ska snart göra färdigt stora systern tunika, och fråga mamman vad tycks.

lunes, 18 de enero de 2010

Polkagris och sjkortor älskare, erkänt!!!!!!!

Nu har jag märkt att jag gillar sjkörtor lika mycket som klänningar. Kanske för jag vill ha en liten kille, men nej! jag får sy till de kula söta killar som finns ute istället. Desutton kan tjejer ha de också, unisex är bäst!
Dessa två små sjkörtor är jag helt kär i. Randiga ärmar för en polkagris känsla. Marimekko sötaste barntyget och min älskade dunderklumpen. Vad härligt!

miércoles, 6 de enero de 2010

Och de två andra skjortor



Dunderklumpen föddes samma dag men den får står för sig själv. Tycker de två andra skjortor var också fina, men man har alltid en favvo. Jag är så inn i en skjort-period! Det är ganska svårt för mig som är en klännings älskare, att sy nåt annat. Men de är så kula! Undrar om jag ska sy byxor snart, för nu börjar jag att känna för kula ultra retro byx-dressar, är så sugen!

martes, 5 de enero de 2010

Dunderklumpen eller back to the seventies


Vissa dagar är man bara 70 tal. Som idag, som föddes tre sjkortor, en av de med den kära dunderklumpen. Åh, vem kunde resa genom tiderna och leva allt igen!

sábado, 19 de diciembre de 2009

Shit, I did it again!


Vet inte var är det. Vill garna sy i bruna toner. Skojar med nån att har blivit smittad och behöver vaccinen, men själva sjuka patienten säger att vaccinen är slut, och man får vänja sig att bo med sin sjukdom. Börjar att gå över, idag klippte i oraaaaaaange, en av mina favvo. Tillbaka till färger i nästa inlägg! Det behövs!
Tunika är nästan samma som den andra, fast armarna är inte gjorda av klövertyg, Vill snåll spara det. Annars den småblommiga funkar ännu bättre tycker jag. Strl 86/92 och en egen mönster.

jueves, 10 de diciembre de 2009

Jag gillade inte brun, men.....

En Emil sjkorta, och en blommig tunika/sjkorta/klänning. Bäge två i BRUN, och strl 80/86.


Det är sånt. Aldrig har jag gillat brun, trist och tråkigt, tyckte jag om färgen. Och absolut inte till barnkläder. Men retro är som en resa genom tiden och smaken. Länge sen som 70-tals tiden var det det brun som mest används, och just nu är det äkta retro, så är det brun som gäller. Ändå jag nekade detta, gillar glada, starka och skrikande färger, blommor, djur och orange, limegrön, i massor.
Men där ute finns någon som gillar brun och har lyckat övertyga mig, TACK för det, My från Retro-stuff, jag trodde aldrig jag skulle sy i brun.
Och en TACK till, till PALVEN. Hon rensar i tyggömmorna, och jag som tur, lagt bud på den söta klövertyg, har sååååå länge sen letat efter det.
Nu har jag förresten fått tag på en grön dunderklumpen påslakån, dyrt var det. Men har lovat till mig själv att sluta med tradera. Hoppas jag klarar det.

martes, 27 de octubre de 2009

MADE BY MAMA till Australien

Till Jade:
Till Max:


Ja, det är lång borta, där finns en tjej som gillar pippi och hon väntar på sin klänning, men hon har en tjusig lillebror, och Lillabarn som vann tävlingen på bloggen, bor där. Jag förstår vad hon säger, att hon har inte vunnit två tävlingar, utan bara en, så det skulle vara ett pris, men jag är två barns mamma och vet vad det gäller om, man ska vara rättviss, så det blev en klänning till tjejen och ett tröstpris till lillkillen, en sjkorta i saffari på kenya motiv, med superhäftiga klockat armar a´la 70-tals. Hoppas ni gillar dem.
Nedan posserar Milena med en klänning som jag har svårt att förklara att det är inte hennes, hehehe. Så nu är det bara att ta av, vet ni hur man gör det? och packa till söder.

miércoles, 21 de octubre de 2009

Så han gick och hämtade en annan elefant!!!!!

Ja, som barnvisan: en elefant balanserade på en liten liten spindel tråd, det tyckte han var så intressant, så han gick och hämtade en annan elefant, eller? ja, säkert en massa språkfel, sanningen är att detta har vi oxå på spanska. Det som handlar inlägget, innan jag tappar trådet, är om min sista elefanttunika eller sjkorta, jag ville byta mot nåt och så fick jag 4 mejl av 4 intresserade medbloggare.
Jag kommer att sy flera, men två är nu klara för att skicka, den första elefant gick och hämtade en annan elefant, då är de två nu, med en liten skillnad, armarna är inte samma. Den med korta armar är till en flicka och det med lite längre armar ska till en pojke. Nu är frågan om jag är rätt om min åsikt: tycker pojkarna skulle se konstiga ut med så kloclat korta armar, som att de skulle ha en klänning på sig, vad tycker ni?, Vilken gillar ni mest? Fast jag tycker ännu måste göra flera ändringar i halsen för att kunna få en pojklig eller unisex plagg. Eller hur?


viernes, 16 de octubre de 2009

Elefant-tunika, brun, höstig och unisex???

Jag älskar tyget, jag ropade det på tradera, och antar att det är en av er som hade den fina elefantertyg, så passar på att tacka. Mönster är min vanlig skjorta fast ärmarna är kortare och klockat, strl 80-86 men passar en 92, om barnet är som mina, smallis.
Jag gör en sista försök för att göra unisex kläder, men tror att det är för flickig allt jag gör. Om någon gillar den, är den ute till salu, eller att byta mot nåt, efter en vecka om ingen hör av sig, ska annonseras på tradera, men där går så dålig med nysydda kläder, att jag nästan vill inte det.

lunes, 5 de octubre de 2009

Sytt lite på repris, men det kommer nytt.....

Hade beställningar som är alla sydda i samma modeller och tyger som har redan visat, men eftersom jag har också som en kom-ihåg att det jag har gjord, läger jag några bilder. Som sagt ingeting nytt, lite variation på storlek kanske. jag håller ändå på mycket nytt som är redan klipt, flera kimono, nu när jag ser att det är kimonos feber i andra bloggar, måste ta kraften och orken för det. Titta på de underbara kimono från Retro-stuff och Pettroflamingos, två av mina favoriter, fast jag har svårt att välja favvo när de är så många som syr så fina kläder.








Då blev en sjkorta till, lite mer kortare och klockat i armar, och tre klänningar med vingarmar, i de tyger som börjar att ta slut.

sábado, 3 de octubre de 2009

RUMBA, ella quiere su RUMBA!!!!

Alltså, jättesöt tjej, och gör mig så stolt, hon är den allra första modell, desuttom mina egna, som har på sig en Made by mama plagg, och jag tackar för det! Sista tävlingen vann Rumba de Kransen, och vi passade på att göra en byte, jag frågade vad gillade de mest, och mamman sa den gröna blommiga sjkorta och jag ville ha......., ska hålla spänningen tills mitt paket hade kommit från Kransen.

Kan inte sluta titta på Iris, egentligen är inte sjkortan som lyser, utan de två fina ögon, och hela hon.

sábado, 26 de septiembre de 2009

De tre alster blev det idag

Jag älskar danska "mee too", så jag antar att den här klänningen har en anning av deras fina glada färger och modeller, men det kom jag på, när det var redan färdig, sanningen är att jag gick helt fri, och hittade på nya grejer under hela skapelse, ingen mönster, ingen ideé vart jag skulle gå, bara låtit det vara. Hoppas den passar lilla Dalila, för kör man helt vild, riskerar man allt.

Och den gröna sjkortan ska åka till Kransen, där en liten Iris kommer förhoppningviss att passa i perfekt, är livrädd att det ska inte göra det, första gång jag syr till nån så far away.

Och tills sist tog jag chansen igen till babyförklädsklänningen, med hjälp av My, från retro-stuff, som tipsade oerhört mycket och delade med sig, så tackar jag för det. Måste ändå förtsätta tränna.


De två första är gjorda med den nya överlock, gud vad det är härligt att sy i det här maskin, bra beslutat, kommer aldrig att ångra mig.

martes, 1 de septiembre de 2009

Verde que te quiero verde!!!!!!!

Ja, "verde q te quiero verde, verde viento verde palma", säger en underbar andalucian diktare och det vill säga ungefär som "Grön är skön!". Undrar om jag är just nu på en grön-period inför höstens ankomst. Men jag vägrar trista färger!, jag vill att det ska alltid vara sommar, kan man det? ja, kanske på Kuba!, men inte här, tyvärr!

Görde en sjkorta med trekvar armar i grön, blommig, så retro och 70:tals känsla. Tyget är en påslakanbit jag fick av en byte med Strumpetössa design, och mönster har jag ritat efter många andra bloggarens hjälp och inspiration.

Då hade jag stuvar som jag ville bli av, och det var repris på den här klänning, som andas lite Ryno, min favorit kvinliga klädder designer. Jag sydde två på en gång, fast lite sörre i storleken än den här och lite variation på modeller. Jag älskar det hela, men inte mina flickor, de tycker inte alls om det, den andra har jag sålt, och dessa kommer jag att göra samma. No way!

Och ja, och så bjuder jag på min fot, :0)