sábado, 21 de noviembre de 2009

Ljuvliga 70 tal. Aquellos dulces años setenta!


Min lillasyster och jag hade så fina klänningar. Den roligaste var att min mamma sydde inte alls. Vi hade en sömmerska, och där beställde man en gång om året vid värje födelsedag. Egentligen skulle mamma köpa tyg och prata med henne, men hon gillade inte det. Så vi var två tjejer som fick bestämma. Sömmerskan visade tyger, och vi vålde vilka skulle vi ha, samtidig modellerna diskuterade vi med henne. Vi ville ha " så här, fast inte såhär, och så här...., och lite så här...".
Hon tyckte vi var roliga, men fick så mycket jobb av oss. Först ta mått, sen rita på papper, kosntruera mönster, prova, justera, och sist men inte minst kalla tjejerna på sista träff och se om de gillade. Vissa dagar bråkade vi ijhäll med henne för hon inte förstodde vad vi ville. Eller hon ville inte ge viktighet till våra åsikter. Mamman deltog aldrig, hon tyckte det var tråkigt. Hon är inte alls kläder intreserat och mode inriktad. Det som hon var absolut glad för, var att vi fick designa egna plagg och var alltid nöjda med dem. Hon bara betalade, och tog oss där år efter år.
Det är därför jag älskar kläningar, och precis såna som jag fick välja själv. Bjuder på en bild av 1976 tror jag, för det ser ut som jag är 5 och systern 4, men måste fråga mamman. Klänningar var gula, med spetsar från halsen tills halva brösten. Under midjan var de som en pliserad kjol. Svartvit är inte den bästa för att se hur klänningarna ser ut, men ger en riktig retro känsla just nu. Så många minner som kommer när man ser på gamla bilder.
Åh, så ljuvliga var "los años setenta"!. Som tur är jag född 1971.

11 comentarios:

od Andulky dijo...

Låter toppenkul att få designa själv med egen sömmerska! Så himla söta ni var, älskar klänningarna!!!
Ha en skön söndag!

Mia dijo...

Hej

En jättesöt bild jag gillar svartvita bilder din äldsta dotter är väldigt lik dig.
Jag hade faktiskt en mamma so sydde kläder åt mig och min syster. Kommer ihåg hur kul det var att prova när det var dags.
Du får ha en trevlig söndag.
Själv skall jag stå ute på marknaden hela dagen men det är kul.
Kram Mia

Kort og Søm dijo...

God morgen, så utrolig morsomt!!
Supert bilde.. :o)
Ha en fin søndag,
klem Fredrikke :o)

SiriR dijo...

Hi, hi, så søte dere var!
-Og så heldige som fikk være med og designe egne kjoler:)

Heimlaga dijo...

Tänk att du började så tidigt med designen!
Själv gillade jag inte alls klänningar när jag var liten. Inte nu heller...

Aleisa Ribalta dijo...

hihi, heimlaga, du är roligt!

LillaBarn dijo...

Vad söta... Jag gick nog mest omkring i Polarn och Pyret när jag var liten... Min mormor vägrade köpa något annat, för hon gillade kvaliteten. Allt annat ratades. Mamma däremot brydde sig inte om vart kläderna kom ifrån... Kul med egen sömmerska, lite som dina barn har det nu!!!

Kalunji040 dijo...

Så fina ni var. supersöta!

Cilipus dijo...

Herlig bilde og historie. Nå forstår jeg hvorfor du gillar klanningar så godt. Og forstår hvorfor jenta di ikke vil ha alle kjolene du lager, hun vil jo selvsagt designe selv:)

IA Nyckelpiga dijo...

Fina, fina Aleisa!!
Escribes los comentarios más bonitos y mas divertidos de todos. Eres única y fantastica!!!

Min mormor var sömmerska och sydde massor till mej. Jag hatade det! Vi hade inte samma smak. Nu fár jag igen dá jag syr till Naia.

När flyttade du frán Cuba?

Aleisa Ribalta dijo...

Tack för att jag fick dela en del av mitt liv, snälla ni alla.