jueves, 11 de febrero de 2010

En mycket speciell brun tunika


Modellen har jag gjord flera gånger. Brunt vet ni att jag är nykär i. Vad är det som är så speciellt då? Framstycken och bakstycken är från en brun påslakan ropat på tradera. Tyget på ärmarna är handtryck av en tjej som heter A. Här i stan finns en liten och trevlig verkstad, som heter Kastanjen, och är driven av Kommunen. Där inne trycker de för hand och sen syr fina saker med det. Men A och alla andra har downsyndrom eller förhindrat funktioner. Vilken taläng! Var ligger gränserna av människans hjärnan, och varför kan vi inte förstå deras lilla mirakel?. Obegripligt! Jag skulle bara ta en liten titt och fastnade för alla glada fina tyger. Tyg säljes inte, utan färdiga skapelse som till ex. dukar, kassar, osv. Eftersom jag ville ändå sy i en av dem, fick jag det. Där är massor med solar och blommor, och As känsla för färger. Finns en liten del av mig, men mindre. Tunikan är 95% designat av A. Tack snälla du för detta!

12 comentarios:

Heimlaga dijo...

Så bra om deras kreativitet tas till vara! Och att den fick växa vidare till en tunika hos dig!

Aleisa Ribalta dijo...

heimlaga du har rätt, hon heter faktisk som dig, men jag vill ha respekt för hennes privacitet.

JuMel dijo...

Håller med Heimlaga och vilken fin tunika det blev!

rino dijo...

härliga tyger båda två, och en fin tunika också förstås:-)

IA Nyckelpiga dijo...

jag har köpt tyger pá ett liknande ställe hemma i min hemort. det är förövrigt mitt gamla jobb.

LillaBarn dijo...

Vad fin, och håller med Heimlaga om att det finns mycket talang hos barn och vuxna med kromosomavvikelser. Härligt att se att dessa talanger tas vara på, och att dessa människor får känna sig behövda i samhället. Tror ofta annars att de lätt hamnar i skymundan, vilket är väldigt tråkigt. Alla har lika värde och kan lika mycket, bara att vi kan olika saker!!

Aleisa Ribalta dijo...

ia jag kommer ihåg när du bloggade om det och faktiskt jag tänkte direkt på dig när jag köpte mina.

SiriR dijo...

Åh, for en fin tunika, og ekstra gøy når stoffene har en historie. Da får jo straks klærne en dypere mening også:)

Mia dijo...

Härligt att de tar till vara kreativa människors kunskap trots att de har en avikande kromosom. Det borde finnas mer för jag tror alla människor mår bra av att få vara kreativa.
Ha en trevlig helg./Mia

BiZen dijo...

Otroligt fint tyg och vilken lycka att få en bit då det inte är till försäljning! Ja, dessa männinskor kan, jag vet eftersom det en del av mitt arbete.
Och du, du kan också få till nåt alldeles extra av alla tygbitar du får i din hand. Kram och trevlig helg! //BiZen

od Andulky dijo...

Wow, så fin den blev i de fina tygerna!

Kort og Søm dijo...

Kjempe fin!! :o)

Nei, du har ikke gått glipp av noen...*smiler*.. men jeg manglet glidelås i riktig str, så jeg ville vente med å klippe til glidelåsene er i hus, håper de kommer med posten om ikke så alt for lenge!!
God helg,
klem Fredrikke :o)